Monday, March 7, 2011

גיטין פרק ו טייטש


משנה א
האומר התקבל גט זה לאשתי,
או הולך גט זה לאשתי--
אם רצה להחזיר, יחזיר;
האישה שאמרה התקבל לי גיטי--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר. 
לפיכך אם אמר הבעל
אי אפשי שתקבל לה
אלא הא לך ותן לה--
אם רצה להחזיר, יחזיר. 
רבן שמעון בן גמליאל אומר,
אף האומרת טול לי גיטי--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר.

משנה ב

האישה שאמרה התקבל לי גיטי,
צריכה שתי כיתי עדים: 
שניים שיאמרו בפנינו אמרה,
ושניים שיאמרו בפנינו קיבל וקרע--
אפילו הן הראשונים והן האחרונים,
או אחד מן הראשונים ואחד מן האחרונים
ואחד מצטרף עימהם. 
נערה מאורסה
היא ואביה מקבלין את גיטה;
אמר רבי יהודה,
אין שתי ידיים זוכות כאחת,
אלא אביה מקבל את גיטה בלבד. 
וכל שאינה יכולה לשמר את גיטה,
אינה יכולה להתגרש

משנה ג

קטנה שאמרה התקבל לי גיטי--
אינו גט,
עד שיגיע גט לידה;
לפיכך אם רצה בעל להחזיר, יחזיר: 
שאין הקטן עושה שליח. 
אם אמר לו אביה,
צא וקבל לבתי גיטה--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר. 
האומר תן גט זה לאשתי
במקום פלוני
ונתנו לה במקום אחר--
פסול;
הרי היא במקום פלוני,
ונתנו לה במקום אחר--כשר. 
האישה שאמרה
התקבל לי גיטי במקום פלוני,
וקיבלו לה במקום אחר--
פסול;
ורבי אליעזר מכשיר. 
הבא לי גיטי למקום פלוני,
והביאו לה למקום אחר--
כשר.





משנה ד

הבא לי גיטי,
אוכלת בתרומה
עד שיגיע גט לידה;
התקבל לי גיטי,
אסורה מלאכול בתרומה מיד. 
התקבל לי גיטי למקום פלוני--
אוכלת בתרומה,
עד שיגיע גט לאותו מקום;
ורבי אלעזר אוסר מיד.

משנה ה

האומר כתבו גט ותנו לאשתי,
גרשוה,
כתבו איגרת ותנו לה--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
פטרוה, פרנסוה,
עשו לה כנימוס,
עשו לה כראוי--
לא אמר כלום. 
בראשונה, היו אומרין,
היוצא בקולר ואמר
כתבו גט לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו;
חזרו לומר,
אף המפרש והיוצא בשיירה. 
רבי שמעון השזורי אומר,
אף המסוכן.

משנה ו

מי שהיה מושלך בבור ואמר,
כל השומע קולי
יכתוב גט לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
הבריא שאמר
כתבו גט לאשתי,
רצה לשחק בה. 
מעשה בבריא אחד
שאמר כתבו גט לאשתי,
ועלה לראש הגג ונפל ומת. 
אמר רבן שמעון בן גמליאל,
אמרו חכמים,
אם מעצמו נפל,
הרי זה גט;
ואם הרוח דחייתו,
אינו גט.









משנה ז

אמר לשניים תנו גט לאשתי,
או לשלושה כתבו גט ותנו לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
לשלושה תנו גט לאשתי--
יאמרו הם לאחרים כתובו,
מפני שעשאן בית דין,
דברי רבי מאיר. 
וזו הלכה
שלח חנינה איש אונו
מבית האסורים,
מקובל אני
באומר לשלושה תנו גט לאשתי--
שיאמרו לאחרים כתובו,
מפני שעשאן בית דין. 
אמר רבי יוסי,
נומנו לשליח;
אף אנו מקובלים,
שאפילו אמר לבית דין הגדול שבירושלים
תנו גט לאשתי,
שילמדו ויכתבו וייתנו לה. 
אמר לעשרה תנו גט לאשתי,
אחד כותב ושניים חותמין. 
כולכם כתובו--
אחד כותב,
וכולם חותמין;
לפיכך,
אם מת אחד מהם--
הרי הגט בטיל.


No comments:

Post a Comment