Monday, March 7, 2011

גיטין פרק ו טייטש


משנה א
האומר התקבל גט זה לאשתי,
או הולך גט זה לאשתי--
אם רצה להחזיר, יחזיר;
האישה שאמרה התקבל לי גיטי--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר. 
לפיכך אם אמר הבעל
אי אפשי שתקבל לה
אלא הא לך ותן לה--
אם רצה להחזיר, יחזיר. 
רבן שמעון בן גמליאל אומר,
אף האומרת טול לי גיטי--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר.

משנה ב

האישה שאמרה התקבל לי גיטי,
צריכה שתי כיתי עדים: 
שניים שיאמרו בפנינו אמרה,
ושניים שיאמרו בפנינו קיבל וקרע--
אפילו הן הראשונים והן האחרונים,
או אחד מן הראשונים ואחד מן האחרונים
ואחד מצטרף עימהם. 
נערה מאורסה
היא ואביה מקבלין את גיטה;
אמר רבי יהודה,
אין שתי ידיים זוכות כאחת,
אלא אביה מקבל את גיטה בלבד. 
וכל שאינה יכולה לשמר את גיטה,
אינה יכולה להתגרש

משנה ג

קטנה שאמרה התקבל לי גיטי--
אינו גט,
עד שיגיע גט לידה;
לפיכך אם רצה בעל להחזיר, יחזיר: 
שאין הקטן עושה שליח. 
אם אמר לו אביה,
צא וקבל לבתי גיטה--
אם רצה להחזיר, לא יחזיר. 
האומר תן גט זה לאשתי
במקום פלוני
ונתנו לה במקום אחר--
פסול;
הרי היא במקום פלוני,
ונתנו לה במקום אחר--כשר. 
האישה שאמרה
התקבל לי גיטי במקום פלוני,
וקיבלו לה במקום אחר--
פסול;
ורבי אליעזר מכשיר. 
הבא לי גיטי למקום פלוני,
והביאו לה למקום אחר--
כשר.





משנה ד

הבא לי גיטי,
אוכלת בתרומה
עד שיגיע גט לידה;
התקבל לי גיטי,
אסורה מלאכול בתרומה מיד. 
התקבל לי גיטי למקום פלוני--
אוכלת בתרומה,
עד שיגיע גט לאותו מקום;
ורבי אלעזר אוסר מיד.

משנה ה

האומר כתבו גט ותנו לאשתי,
גרשוה,
כתבו איגרת ותנו לה--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
פטרוה, פרנסוה,
עשו לה כנימוס,
עשו לה כראוי--
לא אמר כלום. 
בראשונה, היו אומרין,
היוצא בקולר ואמר
כתבו גט לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו;
חזרו לומר,
אף המפרש והיוצא בשיירה. 
רבי שמעון השזורי אומר,
אף המסוכן.

משנה ו

מי שהיה מושלך בבור ואמר,
כל השומע קולי
יכתוב גט לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
הבריא שאמר
כתבו גט לאשתי,
רצה לשחק בה. 
מעשה בבריא אחד
שאמר כתבו גט לאשתי,
ועלה לראש הגג ונפל ומת. 
אמר רבן שמעון בן גמליאל,
אמרו חכמים,
אם מעצמו נפל,
הרי זה גט;
ואם הרוח דחייתו,
אינו גט.









משנה ז

אמר לשניים תנו גט לאשתי,
או לשלושה כתבו גט ותנו לאשתי--
הרי אלו יכתבו וייתנו. 
לשלושה תנו גט לאשתי--
יאמרו הם לאחרים כתובו,
מפני שעשאן בית דין,
דברי רבי מאיר. 
וזו הלכה
שלח חנינה איש אונו
מבית האסורים,
מקובל אני
באומר לשלושה תנו גט לאשתי--
שיאמרו לאחרים כתובו,
מפני שעשאן בית דין. 
אמר רבי יוסי,
נומנו לשליח;
אף אנו מקובלים,
שאפילו אמר לבית דין הגדול שבירושלים
תנו גט לאשתי,
שילמדו ויכתבו וייתנו לה. 
אמר לעשרה תנו גט לאשתי,
אחד כותב ושניים חותמין. 
כולכם כתובו--
אחד כותב,
וכולם חותמין;
לפיכך,
אם מת אחד מהם--
הרי הגט בטיל.


גיטין פרק ו



משנה א


א.      Why can’t one make a שליח to receive the גט from his wife? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ב.       When can one decide to retract the גט? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ג.        If the wife sends a שליח לקבלה but the husband wants to have the option of retracting, what should he do? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ד.       Explain the difference in meaning between טול לי and קבל לי? ____________________________________________________________________________________________________________________________



משנה ב



ה.      When do we necessitate two sets of עדים? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ו.         What does each set testify?  ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ז.        Spell out how these two sets can be composed?  ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ח.      Why was it imperative that the גט be torn? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
ט.      Who is called a נערה? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
י.        Summarize the מחלוקת ת"ק ור' יהודה? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
יא.    Who cannot receive a גט? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
יב.     Quote the source for this in the תורה ____________________________________________________________________________________________________________________________________



משנה ג



יג.      Why can the husband retract the גט even if theקטנה  sends a שליח לקבלה? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
יד.     In the first case: when do we say he was directing the שליח and when do we say he was giving an instruction//condition? ____________________________________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________
טו.    Why is ר' אליעזר - מכשיר if she said "accept my…" and he accepted it from a different place? ____________________________________________________________________________________________________________________________________


משנה ד


טז.    Explain the נפקא מינא that her language can have on תרומה eating? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
יז.      Explain how the previous מחלוקת of ר' אליעזר and the ת"ק affect תרומה eating? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
יח.    Explain why each of the following would mandate us to write or not to write a גט and give it to the wife: פרנסוה_____________________________________________________________
כתבו איגרת ותנו לה ____________________________________________________
גרשוה _____________________________________________________________
פטרוה _____________________________________________________________
כתבו גט ותנו לה ______________________________________________________
עשו לה כנימוס _______________________________________________________
יט.    What does the משנה tell us about the nature of fear and state which laws result from this fact? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כ.       What is ר''ש שזורי's opinion? ____________________________________________________________________________________________________________________________________




משנה ו


כא.   In the first case in the משנה what didn’t the husband say? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כב.   What is the law in this case and why? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כג.    Why does the משנה mention a case of a suicide? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כד.   In the last case of the משנה who's opinion does the הלכה follow? ____________________________________________________________________________________________________________________________________



משנה ז


כה.   Explain the difference between telling two people or three people to write/give the גט? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כו.    Who was in prison and who visited him there? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כז.    Which law did he relate to him in prison? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כח.   How did ר' יוסי respond to this קבלה? ____________________________________________________________________________________________________________________________________
כט.   When would the גט be בטל (invalid) even if it was written and signed by five people? ____________________________________________________________________________________________________________________________________